Carlo is een marketeer in hart en nieren, veel ervaring opgedaan als uitgever in Nederland en daarbuiten. Als deelnemer met de Bikewriters aan Tour for Life, dacht hij: topevent maar dat willen fietsers die niet voor een goed doel fietsen ook.
Niet veel later nam hij contact op met Bert Cocu van Emolife en het eerste evenement ’The Ride’ was een feit. Carlo en Bert zetten samen stichting International Cycling op, waaronder inmiddels evenementen als The Ride, The Ride Pyrenees, The Ride Dolomites, The Ride Gravel, Gravel Fest, LtD Gravel Raid, Flanders Gravel en Meewind Koers vallen. Een indrukwekkend rijtje en wat vooral opvalt is het aandeel gravel events.
“We zagen al snel in dat gravellen de toekomst heeft in het fietsen. We kwamen in contact met Laurens ten Dam en bedachten LtD Gravel Raid."
“Ja dat klopt, we zagen al snel in dat gravellen de toekomst heeft in het fietsen. We kwamen in contact met Laurens ten Dam en bedachten LtD Gravel Raid. Een weekend vol gravel vermaak, lekker eten, drinken en entertainment. Een totaal andere beleving van fietsen. Niet dat serieuze wat wielrenners kunnen hebben, maar gewoon lol maken. Dat sloeg eigenlijk direct aan. Naast early adapters stapten ook wielrenners in die op zoek waren naar meer vrijheid, natuur en minder verkeer. En mijn rol is daar ook anders. Bij The Rides ben ik vooral de ’Koersdirecteur’ en vrij zichtbaar voor de deelnemers onderweg en tijdens het avondprogramma.
Mijn dagtaak voorafgaand aan de evenementen bestaat vooral aan het aanjagen en begeleiden van de diverse events. Ik ben verantwoordelijk voor de marketingstrategie samen met de marketeers van Emolife en ook de werving en binding met sponsors. Want zonder sponsors is het niet mogelijk om onze mooie events te organiseren."
De start
Het begint allemaal met passie. Carlo is een begenadigd fietser die ook zo af en toe z’n wedstrijdjes meepakt. Na een lange carrière als (internationaal) uitgever besloot hij dat het roer om moest. Hij sprong in het diepe, startte International Cycling Events en maakte van zijn grootste hobby z’n werk.
“Ik besloot te gaan samenwerken met Emolife die al veel ervaring hadden met de organisatie en marketing van meerdaagse fietsevents voor goede doelen waaronder KiKa. We hadden geen behoefte aan personeel noch aan het wiel nogmaals uit te vinden. Tot op de dag van vandaag werkt die keuze prima en werken we naast een aantal ingehuurde professionals met veel gepassioneerde vrijwilligers."
Online
Een fietsevent bedenken is één, deelnemers krijgen is nog wat anders. Die vind je vooral online met gerichte marketingcampagnes op de juiste doelgroepen. Daarvoor werkt Stichting ICE samen met online marketeers van Emolife en ICE gebruikt ter ondersteuning de tools One Community (CRM) en Atleta.
“Direct vanaf de start kozen we voor een goed CRM systeem en vriendelijke online registratietool. Super belangrijk om je leads te managen en te converteren naar deelnemers. In eerste instantie werkte we met One Community in combinatie met online formulieren, later stapten we voor de registratie over op Atleta. Ook een product van de makers van One Community. Nooit spijt van gehad want we konden naar hartelust segmenteren, analyseren en betere keuzes maken in wat wel werkt en wat niet. Bovendien bieden we onze deelnemers veel upgrade mogelijkheden, dat moet makkelijk gaan en ook vriendelijk voor onze administratie. En echt het is best pittig om een goed fietsevent duurzaam in de markt te zetten. Je wilt immers wel dat het evenement een blijvertje is en groeit. Meestal lukt het ons maar het gaat ook wel eens mis natuurlijk. Hoort erbij."
The Ride
Een fietstocht van de Stelvio naar Valkenburg in 8 dagen is de grote blikvanger van Stichting ICE. In 2022 koerst het peloton voor het eerst vanaf de Ventoux naar de Cauberg en door alle Corona perikelen vindt de 2020/2021 editie plaats vanaf de Franse Alpen. The Ride heeft inmiddels in de fietswereld een behoorlijke status opgebouwd. Je moet als wielrenner deze tocht toch echt een keer gedaan hebben.
“Terugkijkend ben ik het meest trots op dit event en wat we samen met de hoofdsponsor Shimano en de andere sponsors hebben neergezet. Een geoliede organisatie die vooral de deelnemers laten fietsen over de mooiste routes en verder op alles de deelnemers ontzorgen. Je hoeft alleen maar te fietsen en te genieten."
Kim Cocu senior eventmanager van alle ICE evenementen, ex topsporter, voorheen eventmanager van charity events zoals Tour for Life en Run for KiKa Marathon. Heeft een mooie racefiets maar zit er door drukte niet veel meer op.
Atleta
“Sinds kort werk ik ook met Atleta. Ben er door mijn zwangerschap van onze tweeling wat later mee gestart. Mij valt direct de gebruiksvriendelijkheid op ten opzichte van de registratiemogelijkheden van One Community. Je hebt een prima overzicht van alle evenementen en edities. Niet onbelangrijk want we hebben veel repeaters. De nieuwe feature van Atleta waardoor de integratie met je event site nog beter matched was even wennen maar is top. Je blijft gewoon in de omgeving van je site en Atleta past zich qua stijl en kleurstelling mooi aan bij onze sites.
Wat ik ook belangrijk vind is dat Atleta ook alles rondom de privacy goed heeft geregeld. Atleta werkt met grote partijen zoals de Marathon van Amsterdam en Dam tot Damloop. Geeft een gerust gevoel, hebben wij de focus op de marketing en de organisatie van onze diverse evenementen.’
Upgrades en producten
Het gaat bij evenementen al lang niet meer om alleen de inschrijving goed regelen. Daarnaast gaat het om het aanbieden van upgrades, producten en mogelijkheden om bijvoorbeeld je ticket door te zetten aan een ander of annuleren met bepaalde voorwaarden.
“Wij bieden bij onze evenementen talloze combinaties aan van ticket mogelijkheden en upgrades. Dat kostte ons voor Atleta ongelofelijk veel tijd, uitzoekwerk en administratie. Met Atleta is dat top geregeld en dat scheelt ons zoveel tijd!"
Partners en sponsorsNiet onbelangrijk bij ICE evenementen zijn de partners en sponsors. Zij krijgen vaak tickets en vip pakketten als onderdeel van het sponsorpakket.
“Waar onze partners en sponsors blij mee zijn is de mogelijkheid voor hen om rechtstreeks in Atleta de tickets te managen voor hun relaties. Denk ook aan kortingscodes etc.
En waar ik heel blij van wordt zijn de features zoals aanbetalen, handig omdat wij tickets verkopen met een waarde van € 1500. Dat wil en kan niet iedereen in één keer betalen. Deelnemers krijgen dat automatisch de betaalverzoeken verspreid over een aantal periodes. We werken veel met Earlybirds perioden, Atleta past de prijs automatisch aan, hoef ik niet om 12 uur ’s avonds nog snel even een prijs aan te passen…
Voor ons is het ook belangrijk dat we bij verzoeken voor nieuwe features ook gehoor vinden bij de mensen achter Atleta. En voegt het iets toe voor andere klanten, dan ontwikkelen ze die feature. Zonder extra kosten overigens. Atleta is super makkelijk te begroten. Je betaalt slechts een percentage over de financiële transacties.
Als laatste noem ik het terugbetalen van tickets, dat kan nu eenmaal gebeuren, zeker in Corona tijd. Ook dat is een makkie, met één druk op de knop is dat zo gebeurd. Administratie blij, wij blij en de deelnemer blij. Wat wil je nog meer.“